onsdag 15. mai 2013

Oppskrift: Pavlova - enklere enn du tror


Pavlova kaken virker som har fått en veldig oppsving
 etter at blogglandia fikk smaken på den.
Den er oppkalt etter en russisk ballerina, og er New Zealands nasjonalkake.
Jeg har alltid trodd at den var vanskelig å lage, men der tok jeg veldig feil.
Derfor tenkte jeg å dele oppskriften med dere, 
på den beste måten jeg vet gjennom bilder:-)
De fleste gangene jeg baker er det som regel travelt og mye støy rundt meg.
Det er uttallige ganger jeg har blandet feil pga konsentrasjonsvansker.
Så denne måten foretrekker jeg:

PS: Vaniljesukkeret snek seg ut av bildet:-)

Marengsbunn:

5 eggehviter
1/4 ts salt
2 dl sukker

Skill eggene, og visp eggehvitene med saltet først.
Deretter tømmer du sukkeret i eggehviten.
Pisk til eggehviten er helt stiv, ca 10 min.
Jeg tegnet en sirkel i samme størrelse som kakefatet,
 og la den stive massen i sirkelen. Laget en forhøyning langs
kanten slik at fyllet holder seg på plass 
Stekes/tørkes i ovnen på 125 grader i 1,5 time.
Den må avkjøles før du legger på krem og bær.
For å unngå stress kan bunnen lages dagen før

 Eggekrem:
5 eggeplommer
4ss sukker
2,5 dl melk
3 ts maizenamel
Bland alt i en kasserolle og rør hele mens det koker opp.
Sett varmen like opp under max, og rør hele tiden mens det koker opp.
Idet du kjenner at kremen tykner og det begynner å boble,
dra kasserollen av platen og lar eggekremen avkjøle seg.
Her kan me juksa litt: kjøp en boks ferdig vaniljekrem

Krem:
1 boks kremfløte ( ca 3 dl)
1 ts vaniljesukker
Piskes sammen til en luftig krem

Da er det tid for å tømme den avkjølte eggekremen i kremen,
 dette blander du forsiktig sammen. Hell så kremen over marengsbunnen,
pynt med de bærene/frukten du ønsker.
Kremen og bærene må tas på rett før den skal spises,
 hvis ikke bløtes marengsbunnen opp.
Nam Nam.


2 kommentarer:

  1. Lekker kake :) Aldri prøvd å lage den, men det må jeg nok etterhvert

    SvarSlett
  2. Mmmmm....dette så utrolig fristende ut:)
    Har ikke prøvd meg på denne noen gang, men burd jo det:)
    Tusen takk for kjempe koselig spor inne hos meg, kos å høre fra deg:)
    Ønsker deg en strålende 17 Mai, kos deg:)
    Klem Merete

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...