tirsdag 11. desember 2012

Peisprosjekt del 2

Da er første del av peisprosjektet på plass. 
Nå er det bare å krysse fingrene for at rør og montering går etter planen.
Laget en liten miniskisse i paint som viser sånn cirka hvordan det blir til slutt.
Vi har målt opp slik at peisen blir midt sentrert, 
men det skjer først når alle rørene er koblet.

Det som har forsinket hele peis prosjektet er at pipen du ser (bilde 1)
kan ikke brukes da røykrøret i den er på 16 cm , 
mens peisen vi har valgt har 20 cm dimensjon. 
På et husmøte i 2009 sa vi ifra hvilken peis vi skulle ha,
 husfirmaet kommenterte det. Men ikke noe ble gjort skriftlig.
Når vi bestilte peisen for leeenge siden, 
var vi så naive at vi trodde en pipe var en pipe!! 
Derfor har vi brukt mange måneder på å finne en løsning. 
Jeg lever i troen om at det ordner seg alltid:-) Etter en stund ble jeg oppgitt
 og sendte en lang mail til Norhus som har bygget huset vårt.
Jeg hadde tatt det opp muntlig flere ganger men følte jeg ikke kom igjennom,
 men denne gangen ble det action. Må berømme Lars Gøran Persson
 som har alltid har funnet løsninger og fikset opp i problemene som har oppstått.

Lang historie kort, eksisterende pipen blir brukt som lufttilførsel.
De nybygde husene er så tette så for å det til å brenne må det være lufttilførsel.
Det blir laget en ny stål pipe fra peisen som skal gå rett opp(slik at vi vil få to piper på taket.)
Lars Gøran skal bistå med noen av arbeidet:-)

Så der ser man:-) Har man et problem som ikke kan løses 
har man bare ikke møte på de riktige folkene er min mening.  

Klem fra meg, Elisabeth



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...